شیعیان

تقدیم به شیعیان امیرالمومنین (علیه السلام)

شیعیان

تقدیم به شیعیان امیرالمومنین (علیه السلام)

شعر ابونواس در مدح امام رضا (علیه السلام)

  اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی

ابونواس یکی از شعرای معروف قرن دوم هجری است. او شاعر اهل بیت نبوده از این رو زمانی که مأمون خلیفه عباسی، حضرت رضا (علیه السلام) را ولیعهد خود کرد، همه شاعران به جز وی در مدح آن حضرت شعر می گفتند. به همین خاطر او را سرزنش کردند که چرادر مدح حضرت شعر نمی گویی. او ضمن ابیاتی گفت:


  قیل انت اوحدالناس حرا               اذ تفوهت بالکلام البدیه

  لک من جوهرالکلام بدیع                یثمرالدر فی یدی مجتنیه
  فعلی ماترکت مدح ابن موسی      والخصال التی تجمعن فیه
  قلت لا استطیع مدح امام              کان جبرئیل خادما لابیه

  قصرت السن الفصاحة عنه           و لهذا الفریض لایحتویه


به من گفته شد که تو تنها مرد آزاده هستی. ناگاه که لب به سخن می گشایی

کلام تو سرشار از گوهرهای ادبی است که گویا گوهر را در اختیار انسان قرار می دهد.
پس چرا با این شرایط دست از ستایش فرزند موسی (امام رضا علیه السلام) و بازگو کردن خصالی که در اوست کشیده ای.
در پاسخشان گفتم: من توان ستایش امامی را که جبرئیل خدمتکار پدر اوست، ندارم.

زبان های گویا و فصیح از مدح او ناتوان هستند و به همین جهت شعر و سخن من نمی تواند آنگونه که سزاوار است او را مدح و ستایش کند.

منبع: http://alaam.tahoor.com/page.php?id=10703&cat=1245  


نظرات 3 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 9 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:20 ب.ظ http://mahdiaalipoor1.mihanblog.com/

ای کاش دلم پنجره ای دیگرداشت/ای کاش خدافقط شقایق می کاشت/ای کاش یکی می امد وغم ها را/ازقلب اهالی زمین برمیداشته.
سلام دوست عزیز وبلاگ زیبایی داری عالیه ادامه بده به امیدموفقیت بیشتراگه وقت کردی سری هم به وبلاگ من بزن واگرخوشت اومد وباتبادل لینک موافق بودی من رابا عنوان فریادغم لینک کن ودرنظرات بهم بگو که باچه عنوانی لینکت کنم.لطفا مارا بایک نظر خوشحال کنید.
موفق باشید

سلام علیکم ممنون از بازدید شما
موفق باشید

مهدی جمعه 22 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:05 ب.ظ http://mohaymen.blogsky.com

سلام
به روز هستم.
خوشحال میشم تشریف بیارید و نظرتون رو بگید.

سلام
ممنون از بازدیدتون

مهدی شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 04:54 ب.ظ http://mohaymen.blogsky.com

باسلام
با مطالب جدید به روزم.
خوشحال میشم تشریف بیارید و نظر شریفتون رو در موردشون بیان کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد